Nu de meeste zomervakanties voorbij zijn, starten veel organisaties en afdelingen met de plannen voor 2018. Hoe voorkom je nu dat jouw jaarplan vrijwel een kopie wordt van 2017? Hoe zorg je ervoor dat je écht weet wat belangrijk om de waarde voor zowel de klant als de organisatie te verhogen? Lees hier de 11 tips om te komen tot een vernieuwend en klantgericht jaarplan waar het gehele team met veel energie voor gaat.

 

11 tips om te komen tot een vernieuwend en klantgericht jaarplan

 

1 – Ga op klantsafari
Ontmoet klanten in hun eigen omgeving. Observeer ze als jouw product of dienst afnemen. Luister mee in het klantcontactcenter. Werk een ochtendje mee op de klachtenafdeling.

 

2 – Laat je op wereldse wijze inspireren
Bezoek een aantal seminars. Volg een opleiding. Nodig een externe spreker uit. Lees een paar aansprekende boeken. Pluis een aantal prominente marketingsites uit. De (nieuwe) concurrentie zit wereldwijd en zorg dat je ze kent.

 

3 – Ga op bedrijvensafari
Ga met je team op bedrijvensafari en laat je inspireren door een aantal toonaangevende organisaties.

 

4 – Droom
Als alle onmogelijkheden van de organisatie er nu even niet zjin, wat zou jouw organisatie dan kunnen en willen betekenen in het leven van mensen. Wat zou jouw droom zijn? Waar zouden klanten over dromen?

 

5 – Referentiemerken
Hoe zou IKEA, Amazon of Wehkamp jouw product of dienst verkopen?

 

6 – Creatieve sfeer
De meeste teams plannen één of meerdere werksessies of heidagen om gezamenlijk tot een goed jaarplan te komen. Een mooie locatie, alternatieve werkvormen of een externe facilitator helpen een creatieve sfeer neer te zetten waarbij vernieuwende ideeën en concepten ontwikkeld kunnen worden.

 

7 – Ken je cijfers
Een goede analyse van het huidige klantenbestand, de markt en de (online) sales funnel zijn een belangrijke bron van inspiratie.

 

8 – Focus
De grootste valkuil van een jaarplan is het niet aanbrengen van focus. Door de top 3 key projecten te benoemen, is het voor iedereen helder waar de focus ligt.

 

9 – Logische opbouw
Een goed jaarplan kent een logische opbouw van Analyse – Uitdaging – Strategie –  Tactisch – Operationeel plan. Deze opbouw dwingt ook tot het maken van keuzes en vergroot de kans op goedkeuring.

 

10 – Verbinding
Een jaarplan van een afdeling staat niet op zichzelf. Deze is een afgeleide van de strategie en de doelstellingen van de organisatie. De strategie en doelstellingen zijn een belangrijke inspiratiebron.

 

11 – OGSM
Als het vernieuwende en klantgerichte jaarplan er ligt, is het belangrijke dat iedereen weet wie wat moet gaan doen en wat de doelstellingen zijn. OGSM is een methodiek die daarbij kan helpen.

Met een frisse blik op zaken aan de slag voor een vernieuwend jaarplan

Een workshop die door de expertise van PuurKlant niet alleen inspireert en het proces faciliteert, maar ook daadwerkelijk adviseert op de inhoud.

 

Door te inspireren, conventies te doorbreken en daadwerkelijk aan de slag te gaan heb je met 1 of 2 daagse workshop jouw jaarplan gereed.