klanttaal

Zullen we onze taal veranderen in klanttaal?

Veel organisaties zijn bezig met programma’s om de klant meer centraal te zetten. Maar hoe kun je nu een klantcultuur bewerkstelligen als er gecommuniceerd wordt over onder andere omzet, acquisitie en royementen. Achter deze woorden zitten (potentiële) klanten. Mensen van vlees en bloed, die een probleem hebben waar ze met een product of dienst mee geholpen kunnen worden. Wellicht door jouw organisatie.

Een royementscijfer van 10% leeft niet. Communiceren dat er 100 klanten deze week hun polis of abonnement hebben opgezegd wel. Melden dat de schadelast 100.000 Euro was deze week, nemen we ter kennisgeving aan. Vertellen dat we 100 klanten hebben kunnen helpen met schade aan hun woning die gemiddeld 1.000 Euro bedroeg, maakt ons een beetje trots. Acquisitie kunnen we vertalen naar mensen en organisaties, die wij met onze producten en/of diensten kunnen helpen.

Een prachtig voorbeeld van de invloed van klanttaal is Disney.

  • Klant = Gast
  • Medewerker = Cast member
  • Functie = Rol
  • Uniform = Kostuum
  • Werken in een ruimte met gasten = On Stage
  • Werken in een ruimte zonder gasten = Back Stage

Door in deze taal te spreken zijn medewerkers zich ten volste bewust van het feit dat zij verantwoordelijk zijn voor de show en de beleving. Of je nu schoonmaker, verkoper of een Disney-personage bent.

Taal, de woorden die je kiest, speelt een belangrijke rol bij de cultuur. Als organisaties de klantcultuur willen vergroten, dan is het veranderen van de taal een relatief eenvoudige, maar doeltreffende actie. En in een tijd waarin authenticiteit een belangrijk begrip is, geen overbodige luxe. Is het daadwerkelijk helpen van klanten niet uiteindelijke wat we allemaal willen doen? Laten we dan onze taal veranderen in klanttaal en alle medewerkers op deze wijze het signaal geven dat de klant écht centraal staat.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *